innovativ idé

Byg en forretning på din innovative idé

22dsa11

Har du fået en lys idé, og tror du, at verden har brug for dit påfund? Føler du, at din idé kan ændre noget for andre, eller har du blot fået en idé, du tror, du kan bygge en forretning på? 

Flere og flere danskere får mod på at gå iværksættervejen og skabe deres eget job og forretning. Du skal være forberedt på, at det er benhårdt arbejde, og at det som altovervejende udgangspunkt tager meget lang tid at slå igennem – men når du dertil, er det hele kampen værd.

skaberånd

Hvad skal du have fokus på?

Din gode idé er selvfølgelig noget af det vigtigste for din kommende forretning, men en sund forretning bliver desværre ikke bygget på idéen alene. Du skal først og fremmest sætte dig ned og bruge lang tid på at gennemtænke konceptet, hvordan du udnytter idéen til sit fulde maksimum, og hvad missionen og visionen egentlig er. 

Når du har fundet ud af, skal du have bygget en storytelling op. Storytelling er vanvittigt vigtigt, fordi det er det, der forklarer, hvordan idéen opstår, og det er det, der bygger en historie op omkring din virksomhed. Det er dermed også det, som dine kunder relaterer til, og som de forbinder din virksomhed med. 

Du skal ligeledes have fundet virksomhedens DNA, ligesom du skal have bygget firmanavn, brand, logo og hjemmeside op som noget af det allerførste. Det er det første, dine kunder ser, og det skal derfor give et godt og realistisk billede af, hvad virksomheden kan tilbyde, og hvem der står bag firmaet. 

Budget og økonomi

Det næste, som du skal have stort fokus på, er økonomien i firmaet. Det kan i den forbindelse være en rigtigt god idé at lave en opsparing forinden, så du har et økonomisk fundament at bygge på. Du skal dog også være indstillet på at skulle låne penge i det lange løb, da det er svært at få virksomheden til at vækste uden lån eller investeringer. Du kan forbedre din økonomi med disse guides og beregnere, og derudover sørge for at have et skarpt blik på økonomien i virksomheden konstant.

Du bør derfor altid starte med at lægge et opstartsbudget, så du kan få overblik over, hvor dyrt det bliver at starte virksomheden op. Derudover bør du lave et driftsbudget for de næste 3 år, hvor du samtidig lægger en plan for, hvordan du vil vækste, og hvilke poster der skal prioriteres højest i virksomheden. Endelig bør du også lave et likviditetsbudget, så du har overblik over likviderne i selskaberne. Sidstnævnte kræver regnskabsmæssig forståelse, og det kan derfor være en fordel at sætte en revisor til at udarbejde likviditetsbudgettet for dig.

Forretning

Hold dine omkostninger nede 

Som et led i din benhårde styring af økonomi i det første lange stykke tid, skal du også holde godt snor i dine omkostninger, idet de hurtigt kan stikke af. Selvom du kun sparer håndører, bør du altid lande de billigste aftaler, hvad end det er internet priser, telefonabonnement, webhotel eller husleje. Hold dog for øje, at de dygtigste samarbejdspartnere, leverandører og medarbejdere derimod kan være værd at smide ekstra penge efter.